Hoe richt ik een fijne speelhoek in voor mijn kind met autisme?

Hoe maak je een autismevriendelijke speelruimte voor jouw neurodivergente kind. In de derde aflevering van de podcast ging ik in gesprek met Sofie, interieurontwerper en opruimcoach van HUS design. Zij heeft een specialisatie in autisme en hooggevoeligheid. We hebben het over de kracht van goed ingerichte speelhoeken en interieur voor neurodivergente kinderen en volwassenen. In dit artikel deel ik haar belangrijkste tips! Luister je liever naar de podcast? Scroll dan even verder in dit blogartikel.

  1. Het is belangrijk om een plek te creëren die niet te druk is (niet te veel rommel). Zorg ook dat er niet te veel materialen of kleuren gebruikt worden (volgens interieurarchitecten is de regel max vier kleuren in de ruimte).
  2. Een te groot aanbod van speelgoed zorgt voor keuzestress en is visueel overprikkelend. Het is dus belangrijk om speelgoed op te ruimen, volgens eenzelfde opruimsysteem. Dit kan door bv. hetzelfde type dozen te gebruiken.
  3. Je kan af en toe speelgoed uit het zicht nemen en zo ander speelgoed aanbieden. Dan is het voor je kind net nieuw speelgoed.
  4. Probeer stap voor stap te werken voor het opruimen. Volg een stappenplan; met welke ruimte, welke kast begin je, wanneer ga je opruimen enz. Zo krijg je rust in je hoofd; een leidraad helpt echt.
  5. Belangrijk is dat al het speelgoed op één plek gegroepeerd is zodat het duidelijk is waar het kind kan spelen, bv. één grote speelhoek en op andere plekken in huis wordt niet gespeeld. Zo is het gestructureerd voor het kind waar gespeeld wordt en zal het rustiger zijn. Zorg dus voor een vaste plaats voor het speelgoed, dan is het zowel voor de kinderen als de ouders duidelijk en voorspelbaar. Natuurlijk heeft niet iedereen een aparte ruimte voor een speelhoek. Hoe zorg je dan voor zonering (= ruimtelijk zones afbakenen, dus een duidelijke plaats toewijzen aan het speelgoed)? Probeer de speelplek van je kind dan af te bakenen d.m.v. bijvoorbeeld een tapijt, of door wanden of kasten op een bepaalde manier te plaatsen.
  6. Speelgoed labelen, visueel weergeven: door middel van pictogrammen op bv. stickers of magneetjes kan je aanduiden op de verschillende lades/schuiven waar bv. de tractoren, potloden of poppen zich bevinden. Afhankelijk van het begripsniveau hebben sommige kinderen pictogrammen nodig van het speelgoed, voor andere kinderen is een opschrift oké.

In de buitenomgeving kan je dezelfde principes toepassen als binnen. In het tuinhuis kan je bijvoorbeeld ook bakken voor buitenspeelgoed hebben (sportspeelgoed zoals pingpong, creatief speelgoed zoals stoepkrijt, waterspeelgoed enz.). In de tuin kan je evengoed vragen met wat het kind wil spelen. Zo differentieer je speelgoed en maak je het voor kinderen interessant om te spelen (op die manier niet snel verveling).

Ontdek je graag wat Sofie te bieden heeft? Neem dan een kijkje op de website van HUS design of luister naar de podcastaflevering hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Autisme in de jeugdbeweging

De meeste kinderen en jongeren gaan graag naar de Chiro, Scouts, KLJ of één van de talrijke andere organisaties. Voor wie een autisme heeft, is dat echter niet vanzelfsprekend. In dit artikel kan je lezen hoe dit komt en hoe je hier als leider op inspelen.

Lees meer

Filter bestemmingen:

Land
Land
Locatie
Locatie
Type
Type
Aanwezige hulpmiddelen
Aanwezige hulpmiddelen