Hoe ga ik om met stress op vakantie?

Op vakantie gaan hoort ontspannend en fijn te zijn. Helaas gaat dit voor vele mensen gepaard met de nodige dosis stress. Ik ga in gesprek met Stiene van Mind-Z. Zij is auticoach en psychotherapeute met een specialisatie in hartcoherentie. Daarnaast organiseert ze activiteiten voor jongeren en volwassenen met autisme en hun omgeving in en rond Mechelen. Ze vertelt dat vele jongeren en volwassenen in haar praktijk stress ervaren om op uitstap te gaan en legt uit hoe dit komt. Daarnaast geeft ze enkele tips over hoe je hiermee om kan gaan.

Ten eerste is het belangrijk om zowel voor, tijdens als na de activiteiten, stressreducerende technieken toe te passen. Als voorbereiding is voldoende rust nemen een must en ook achteraf is het nodig om ruimte te nemen om te ontprikkelen. Hoe die rust er uitziet, hangt af van persoon tot persoon. Sommige mensen ontspannen door een bad te nemen, anderen werken aan hun ademhaling, drinken zeer bewust, in het hier en nu, iets lekkers zoals thee of zijn creatief bezig of gebruiken sensorisch materiaal. Er zijn dus tal van mogelijkheden.

Daarnaast is psycho-educatie erg belangrijk. Zelfkennis verwerven over wat jouw stress doet stijgen en wat helpt om het te doen dalen, stressgerelateerde lichaamssignalen leren herkennen zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, zweten, snelle hartslag spelen hierin een cruciale rol. Dit kan je zelfstandig doen, maar ook steeds met behulp van een auticoach of psycholoog.

Als alles toch teveel wordt, is de kans groot dat je in een meltdown of shutdown terechtkomt. Eens je hierin zit, is het niet zo gemakkelijk om er uit te raken. Om dit te voorkomen is het dus belangrijk om al vóórdat de stress te hoog is, reducerende technieken te gebruiken. Je kan je bijvoorbeeld even terugtrekken, gebruik maken van ademhalingstechnieken zoals de methodiek van hartcoherentie…

Hartcoherentie is een unieke manier van ademen die individueel bepaald wordt en meetbaar is. Deze techniek wordt veel ingezet door mensen met autisme. Deze vorm van ademhalen brengt je hart in hartcoherentie. Dat is een staat van jouw hart waarin je ervaart dat je in een veilige, stressvrije modus zit. Met de oefeningen van hartcoherentie train je om naar die veilige modus te gaan. Het is een heel ritmisch systeem, cadans die signalen geeft aan ons brein dat alles rustig is, dat je geen stress moet hebben. Belangrijk is wel dat je elke dag moet trainen om die techniek onder de knie te krijgen, je moet dagelijks oefenen.

Een goede eerste stap om aan je ademhaling te werken is de oefening van 4 tellen inademen en 6 tellen uitademen. Je kan bij Android ook de gratis Kardia app en bij Iphone de gratis I Breath app downloaden om die ademhaling te oefenen. Wil je graag een tactiel hulpmiddel dat ondersteund wordt door een app? Dan kan je ook steeds aan de slag met de Moonbird. Met de kortingscode TVA20 krijg je €10 korting bij aankoop van jouw Moonbird.

Een laatste tip is kiezen voor hulp en je laten begeleiden door een goede auticoach, want stress maakt zoveel kapot…

Wil je graag dieper in dit thema duiken? Luister dan naar deze podcastaflevering waarbij ik in gesprek ga met Stiene van Mind-Z over stress en de impact van hartcoherentie. Je kan de podcast beluisteren via Spotify of Apple Podcasts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Autisme in de jeugdbeweging

De meeste kinderen en jongeren gaan graag naar de Chiro, Scouts, KLJ of één van de talrijke andere organisaties. Voor wie een autisme heeft, is dat echter niet vanzelfsprekend. In dit artikel kan je lezen hoe dit komt en hoe je hier als leider op inspelen.

Lees meer

Filter bestemmingen:

Land
Land
Locatie
Locatie
Type
Type
Aanwezige hulpmiddelen
Aanwezige hulpmiddelen