Luchthavenassistentie aanvragen bij Ryanair (DPNA voor persoon met ASS)

Ga je binnenkort met het vliegtuig op vakantie? Heb je zelf autisme of heeft iemand in je gezelschap autisme? Vergeet dan zeker niet om luchthavenassistentie aan te vragen. Dit kan je heel wat stressmomenten besparen in de luchthaven zelf! In dit artikel kom je meer te weten over hoe je deze autismevriendelijke assistentie kan aanvragen bij Ryanair. Dit geldt voor alle luchthavens in Europa.

Hier kan je bovendien meer lezen over wat DPNA-assistentie precies inhoudt.

 

Wat is DPNA-assistentie?

Sinds 2006 moeten alle Europese luchtvaartmaatschappijen gratis bijstand verlenen aan personen met een beperking. Hierbij gaat het niet enkel om mensen met een fysieke beperking, maar ook om reizigers met autisme. Deze assistentie vraag je telkens aan bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. De uitvoering van deze assistentie is in handen van de luchthavens zelf. In de luchthaven van Schiphol en Zaventem wordt dit bijvoorbeeld uitgevoerd door Axxicom. Wil je meer informatie krijgen over wat deze assistentie precies inhoudt? Lees dan zeker dit artikel!

Vlieg je niet met Ryanair, maar met een andere luchtvaartmaatschappij? Kijk dan zeker eens op deze overzichtspagina met meer informatie over meerdere luchtvaartmaatschappijen die vanuit België vertrekken.

Hoe vraag ik DPNA-assistentie aan bij Ryanair?

Ook bij Ryanair kan je beroep doen op DPNA-assistentie. Deze assistentie kan je reeds aanvragen bij het boeken van je vlucht. Wanneer je op de betaalpagina terechtkomt, krijg je dit scherm hieronder te zien. Hierbij vul je de persoonlijke gegevens in van alle personen die zullen vliegen. Onderaan kan je dan aanvinken of één of meerdere reizigers nood hebben aan speciale assistentie.

Eens je dit hebt aangevinkt, komt er een nieuw veld tevoorschijn zoals je kan zien op de afbeelding hieronder. Hierbij duidt je aan om welke reiziger het gaat. Vervolgens kies je in het selectievakje welk soort assistentie je gewenst had. Dit doe je zowel voor de heenvlucht als de terugvlucht. Hieronder wordt het voorbeeld gebruikt van een vlucht tussen Brussel en Madrid, maar deze assistentie kan uiteraard ook aangevraagd worden voor andere bestemmingen.

Hieronder zie je een overzicht van alle soorten assistentie die je kan aanvragen. Hierbij is niet meteen een optie voorzien voor DPNA-assistentie of mensen met autisme. Toch is het mogelijk om als persoon met autisme deze assistentie aan te vragen. Kies hierbij voor ‘Assistentie vereist van/naar de gate’. Vervolgens ga je verder met het boeken van je vliegtuigtickets.

Deze speciale assistentie kan tot 48 uur voor de vlucht via de website van Ryanair geboekt worden. Mocht u dit niet binnen deze tijdspanne kunnen doen, dan kan Ryanair helaas niet garanderen dat de vereiste assistentie verleend kan worden. Meer informatie over deze hele procedure kan je ook steeds terugvinden via onderstaand filmpje.

Heb jij zelf al gevlogen met Ryanair? Maakte je hierbij gebruik van DPNA-assistentie? Laat in de comments zeker weten hoe je dit hebt ervaren!

Leave a Reply

Deel ervaringen en tips met anderen!

Zit je met vragen omtrent autismevriendelijke vakanties of daguitstappen? Wil je tips delen met anderen? Word dan lid van onze Facebookcommunity!

Hier-probeert-men-autismevriendelijk-te-zijn