De Efteling: Is er een faciliteitenkaart voor mensen met autisme om wachtrijen te vermijden en hoe krijg ik het?

Voor kinderen en volwassenen met autisme zijn wachtrijen niet altijd even gemakkelijk. Daarom zijn voorrangspassen voor vele gezinnen noodzakelijk om een pretparkbezoek te doen slagen.  Zo kunnen zij vaak buiten de drukke rij wachten of kunnen wachttijden ingekort worden. In dit artikel kom je te weten of je in de Efteling gebruik kan maken van deze passen, wat hiervan de regels zijn en hoe je zo’n pas kan bekomen.

Efteling

De Efteling is een groot themapark, gelegen in Noord-Brabant, Nederland. In dit grootste themapark van Nederland stap je werkelijk binnen in een wereld vol wonderen! Iedereen kan er wel iets vinden, van indrukwekkende achtbanen tot spectaculaire parkshows. Bovendien is het park het hele jaar geopend en is er ook mogelijkheid tot overnachting. Meer praktische informatie over de Efteling kan je vinden op hun website.

Koop je tickets voordeliger online!

Is er een voorrangspas voor mensen met autisme in de Efteling?

Ja, het is mogelijk om een voorrangspas te verkrijgen in de Efteling voor mensen met autisme. Dit wordt uitgereikt in de vorm van een faciliteitenkaart.

Wat zijn de regels van deze faciliteitenkaart?

Deze kaart laat toe dat je via de rolstoelingang een attractie binnen gaat. Hierdoor kan je de drukte van de gewone wachtrij vermijden. Dit betekent echter niet automatisch dat de wachttijd via deze ingang korter is. Daarnaast is de faciliteitenkaart persoonsgebonden en enkel geldig voor de duur van het toegangsbewijs Tot slot mogen er drie begeleiders mee via deze ingang, met uitzondering van de volgende attracties:

  • De Vliegende Hollander (maximaal 2 begeleiders)
  • Raveleijn (maximaal 1 begeleider)
  • Symbolica (maximaal 2 begeleiders)

Wat heb ik nodig om deze faciliteitenkaart te krijgen?

Om een faciliteitenkaart te krijgen heb je twee zaken nodig. Ten eerste heb je een verklaring nodig dat je een bezoeker bent met een beperking. Dit is een document dat je kan downloaden op hun website (klik hier) en ingevuld moet meenemen. Hierin staat dat je niet in staat bent om aan de schuiven in de gewone wachtrij van de attracties. Ook moet je aangeven of je de attractie zelfstandig kan bezoeken of dat je hulp nodig hebt van een begeleider. Daarnaast heb je ook nog een legitimatiebewijs nodig. Tot slot kan het zijn dat bij twijfel gevraagd wordt naar een bewijs van de beperking. Aangezien autisme geen ‘zichtbare’ beperking is, is het daarom aangeraden om ook een Autipas en/of doktersbewijs mee te nemen.

Waar kan ik deze faciliteitenkaart krijgen?

Deze faciliteitenkaart kan je verkrijgen bij de Gastenservice, links bij de hoofdentree van de Efteling.

Heb jij zelf al eens gebruik gemaakt van deze faciliteitenkaart in de Efteling? Hoe heb je dit ervaren? Als je meer informatie wil over hoe jij jouw bezoek aan een pretpark kan overleven, klik dan zeker hier verder.

32 reacties

  1. Wij hebben hier vorig jaar gebruik van gemaakt. Aanvragen ging vrij vlot. Alleen teleurgesteld over het feit dat er bepaalde attracties zijn waarbij dit niet gebruikt kon worden. Ik snap dat bepaalde attracties niet rolstoeltoegankelijk zijn maar daarom ze ook niet toegankelijk maken voor personen met autisme. Vond de faciliteitenkaart heel erg gericht op een fysieke beperking. Daardoor enkele attracties niet kunnen doen.

    1. Hey, je mag als de wachtrij rolstoelvriendelijk is, waardoor er geen aparte rolstoelingang is, via de uitgang de attractie betreden.

    2. Vandaag 12/11/2021
      In de Efteling geweest met o’ze zoon ass en odd wij waren zeer tevreden over de faciliteitenkaart. Max 10 min moeten wachten. En zeer behulpzaam personeel wat niet raar opkweek omdat er geen rolstoel was, maar wel een springerige tikkende jongen van de spanning van wat ging komen. 😊Eerste maal van gebruik gemaakt en eerlijk het was de eerste keer dat wij als gezin hebben kunnen genieten van een dagje pretpark ook de jongste zoon was blij voor broer dat het zo vlot ging 👍

  2. Ik wilde exact hetzelfde zeggen; de faciliteitenkaart van de Efteling voorziet puur in de toegankelijkheid van de attractie voor mensen met een fysieke beperking. De regels worden door medewerkers zo strict/rigide opgevolgd en niet per geval bekeken dat je je haast gaat afvragen waar er sprake is van autisme…vandaag het park bezocht met twee mensen met autime/Syndroom van Down/MS en daardoor nog meer stress ervaren dan wanneer we in de gewone wachtrij waren aangeschoven. In ieder geval geval geen verkorting van de wachtrij ervaren helaas. Ik ga de Efteling hierover aanschrijven, mocht ik iets vernemen waar we iets mee kunnen dan laat ik het weten.

  3. Nu ga ik komend weekend in een huisje zelfs met dochter met autisme, nu hoe gaat het is restaurants zijn die er een beetje op uitgerust? Dankjewel allemaal

      1. Hoe gaat dit met 1 volwassene, dochter met autisme en broer met alleen adhd. Moet broer dan helemaal aanschuiven aan de andere ingang zonder beperking?

          1. We zijn een gezin met 3 kinderen … een oudere zus en dan de tweeling waarvan 1 autisme en 1 adhd. Maar dan kunnen we dus niet gezamenkijk gaan?

  4. Jammer dat wanneer je met meerdere personen met een beperking en de begeleiders hiervan niet in dezelfde trein / wagentje mag.. hier raakten mijn cliënten met ASS helaas nog gefrustreerder van..

  5. Recent binnen de corona maatregelen met een faciliteitenkaart op stap geweest, dit is grotendeels goed bevallen.
    Omdat ze geen vragen stellen over de beperking geven ze altijd een uitleg over op/instappen bijvoorbeeld, terwijl dat natuurlijk helemaal niet relevant is.
    Dat sluit dan ook een beetje aan bij bovenstaande: er is in grote lijnen vooral gedacht vanuit fysieke beperkingen, voor ons hielp het echter ook enorm veel:
    je kunt op een rustigere plek wachtten,
    Het personeel is vriendelijk en behulpzaam, heeft ook geen gekke vragen of blikken gegeven,
    de wachttijden zijn minder lang waardoor je meer rustmomenten kunt inplannen
    (door de corona maatregelen was op sommige plekken de wachttijd ook niet kort, dit wordt bij aankomst wel duidelijk gemeld!)

    Een paar notabele uitzonderingen waar ik minder over te spreken was:
    Attracties die niet rolstoel-toegankelijk zijn hebben ook geen voorzieningen met mensen met andere beperkingen.
    Vogelrok: de wachtplek is halverwege de rij in een erg rumoerig/echo halletje, erg veel prikkels! Had hier achteraf liever in de gewone rij aangesloten, omdat die erg kort was had dat gekund).
    Carnaval festival: de wachtplek is tegen de ingang van de attractie aan met een halfopen deur; dat deuntje zorg toch wel voor veel prikkels, qua licht valt het wel mee.

  6. Ik heb 1 zoontje met ASS maar ons gezin bestaat uit 4 personen (vader, moeder, zoontje met ASS van 6 jaar en zoontje van 4. Weet iemand of je dan als compleet gezin gebruik mag maken van de ‘speciale’ rij.

    1. Hoi, ons gezin bestaat ook uit 4 (dezelfde samenstelling als jullie) en wij mogen altijd samen de attracties in via deze ingangen op tonen van de faciliteitenkaart van onze zoon (met ASS). Iedere keer nog zeer tevreden geweest over de wachtrijen en de medewerkers van de Efteling 🙂

  7. hallo ik heb reuma artrose daardoor kan ik niet te lang wachten
    daar bij heb ik een invalikaart voor parkeren
    kan ik dan ook in aan merking komen voor een faciteitenkaart
    gr nelly

  8. Goedemiddag,

    Mijn zoon heeft Downsyndroom en autistische trekken. Hij heeft alle kenmerken van autisme, maar het valt onder de noemer Downsyndroom. Wachten is voor hem een drama, evenals teveel prikkels, rumoer, harde geluiden etc.

    Heeft hij dan toch recht op een autipas? Of een andere pas waarvoor hij in aanmerking komt voor aparte ingang, korte rijen etc…

  9. Hoii ik had een vraag, kan iemand met elke soort autisme zo een faciliteitenpas krijgen? Of is dit alleen in sommige gevallen?

  10. De faciliteitenpas was makkelijk te verkrijgen en kon ik goed gebruiken. Het was fijn dat in alle attracties 3 personen mee mochten, dat was wat gezelliger.

    De rolstoelingangen waren soms wat lastig te vinden, maar medewerkers vragen hielp altijd.

    Voor mensen met last van prikkels:
    Bij de Baron sta je in de rolstoelwachtplek heel dicht bij de attractie. Dat was voor mij heel erg veel. Je kan vragen of je buiten mag wachten, dan is het stukken minder.

    Villa Volta heeft een rolstoelingang, maar als je de attractie ingaat ben je met een grote groep mensen in een kamer. Dat kan erg benauwd voelen. De eerste 2 delen van deze attractie hebben dat. Je kan vast bij de ingang vragen of je alleen aan het hoofddeel mee kan nemen, mocht je dit niet prettig vinden.

    Bij de entrée kan je lopen naar een helpdesk en vragen om rustige wegen. Er zijn een aantal die minder druk zijn.
    Ook zijn er in de grote restaurants stillere plekken (vaak EHBO ruimtes). Je kan een medewerker hierom vragen ivm je kaart en dan kun je daar tot rust komen. Deze hielp mij heel erg als het echt even niet meer ging.

    Droomvlucht was voor mij een heerlijke attractie om een beetje tussendoor te kalmeren. Vanuit de rolstoelingang moet je helaas wel door de souvenir/fotoplek. Daar is het druk, maar de medewerkers maken een pad voor je vrij, wat iets beter is.

    En misschien een obvious tip: neem oordopjes mee!! Ik heb party plugs voor concerten, deze zijn ook heel fijn voor in de efteling. Dan hoor ik die machinegeluiden minder. En de oordopjes vallen niet op.

    Dit is tot nu toe het beste park voor mijn behoeften geweest!

  11. Beste

    Mijn kind heeft vermoeden van ASS; het hele diagnosetraject doorlopen. De officiële eindbeslissing valt een maand na mijn bezoek aan het park. Echter, ervaart mijn dochter er wel de last van. Heeft zij recht op de faciliteitenpas?

    1. Dag Sylvia,

      Ik heb de indruk dat ze hun policy hebben aangepast en dat het nu wel mogelijk is. Je hoeft enkel dit document in te vullen:
      https://www.efteling.com/nl/park/informatie/bezoekers-met-een-beperking/plan-je-bezoek/faciliteitenkaart-aanvragen
      Wel is het belangrijk om een doktersverklaring bij de hand te hebben. Ze kunnen immers steekproefgewijs een bewijs vragen van deze nood.

      Zie dit bericht op hun website:
      4. Aansprakelijkheid en overige bepalingen

      Het gebruik van de faciliteitenkaart is voorbehouden aan gasten met een beperking. Om misbruik van de faciliteitenkaart tegen te gaan behoudt de Efteling zich het recht voor steekproefsgewijs en/of bij twijfel de bezoeker te vragen naar bewijs van de beperking d.m.v. overlegging van een document waaruit de beperking blijkt (bijv. Autipas, Gehandicaptenparkeerkaart, Verklaring CIW, Begeleiderspas NS, doktersverklaring, etc.). Voorts behoudt de Efteling zich het recht voor om bezoekers met een faciliteitenkaart alsnog de toegang tot een attractie te weigeren indien zij daartoe omwille van de veiligheid van de bezoeker en/of derden reden ziet. De Efteling biedt de bezoeker met een faciliteitenkaart dan ook geen garantie dat hij/zij daadwerkelijk alle attracties in kan of mag.

      Indien geconstateerd wordt dat een bezoeker misbruik maakt van de faciliteitenkaart kan hij/zij de toegang tot het park ontzegd worden en kan de Efteling eventuele door haar geleden schade verhalen op de bezoeker.

      Het gebruik van de faciliteitenkaart geschiedt geheel voor eigen risico van de bezoeker. Het is aan de bezoeker zelf om te bepalen of hij/zij een faciliteitenkaart aanvraagt en of hij/zij in staat is om in een attractie plaats te nemen (behoudens in geval van weigering op last van een Efteling medewerker). De Efteling aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid ter zake.

      De Efteling wijst bezoekers erop dat een faciliteitenkaart geen voorrangskaart is. De faciliteitenkaart is slechts een bewijs dat bezoekers gebruik mogen maken van een rolstoelingang bij een attractie. De wachttijden bij een rolstoelingang zijn in beginsel niet korter dan bij de reguliere wachtrij.

      Succes!

  12. Gisteren met ons gezin van 4, oudste zoon heeft ASS naar de Efteling geweest en gebruik gemaakt van de faciliteitenkaart, wat leuk om zo naar een pretpark te kunnen gaan, super vriendelijk personeel, kortom hele leuke dag gehad!

  13. Efteling is ook deelnemer aan de Sunflower Lanyard, een internationale organisatie die zich hard maakt voor mensen met een onzichtbare beperking, zoals ASS, ADHD, angststoornissen, etc. Dmv een keycord, lintje, armbandje of kaart maak je duidelijk dat je een beperking hebt en houden medewerkers daar rekening mee. Ik weet niet of je dan ook nog de faciliteitenkaart moet gebruiken.
    Wij gaan hem komende zomer in Legoland Billund gebruiken voor onze zoon met ASS. Ik heb voor de zekerheid nog wel de armband aangevraagd waarmee je gebruik mag maken van de rustige rijen voor invaliden.

  14. Als je gebruik wil maken van de faciliteitenkaart moet je aangeven of de gebruiker zelfstandig of met hulp de attractie kan bezoeken. Heeft je kind een normale cognitieve ontwikkeling, geef dan aan dat hij het zelfstandig kan. Je krijgt dan de gele faciliteitenkaart. Met de rode kaart zijn er attracties waar je niet in mag omdat die in geval van een ontruiming zelfstandigheid vereisen.

  15. Vraagje.. Mijn dochter van 12 jaar heeft diabetes type 1. We gingen tot voor kort elk jaar een keer naar de Efteling (wonen er stuk rijden vanaf) Maar sinds diagnose niet meer. Dochter is fit maar het lange wachten in de ellenlange rijen van de Efteling is te veel voor haar, bloedsuikerwaarde daalt snel bij lange staan en mocht ze dan ineens niet lekker worden is dat wel een ding om uit de rij te komen.. Dus zo’n pas zou ideaal zijn! Kunnen we er weer heen. Meer mensen die vanwege DM type 1 zo’n pas hadden ? Hoef je dan minder lang te wachten/staan voordat je een attractie in mag? Mocht er een doktersverklaring nodig zijn, die hebben we iig..

  16. Mijn dochter met autisme moest een keer al na 1,5 uur de Efteling uit omdat ze het niet meer trok. We hebben één attractie kunnen doen.. en sprookjesbos was ook teveel om nog te doen. Eerlijk gezegd heb ik er dag in en dag uit mee te maken en het is vreselijk vermoeiend. Leraren, zelf op speciaal onderwijs, raken zelfs vaak zwaar geïrriteerd. Ze is geweldig, heeft een hart van goud, maar soms is het teveel voor haar en slaan haar hersenen op slot en kan ze alleen nog reageren vanuit haar reptielenbrein. Jammer dat Efteling zich vooral richt op rolstoel fysieke beperking. Net als al die mensen die zelf ook een kind hebben gehad en het beter weten hoe je iemand moet opvoeden. Soms denk ik dat een fysieke beperking makkelijker is voor kind en ouders omdat anderen zich daar makkelijker in kunnen verplaatsen en zien wat er anders is.

    Het mooiste zou zijn als je vaste tijden aangewezen zou krijgen, dan is zo´n dag heel voorspelbaar.. een fastpass op tijd.. weten wanneer je eet, wanneer je wat doet.. een schema maken voor haar.. dan zou ze het best een paar uur vol kunnen houden denk ik.

  17. Met zoon van 10 met autisme gisteren een dagje Efteling gedaan. Ik was zeer tevreden. Het personeel bij de gehandicapteningangen ging zeer begripvol en vriendelijk om met onze zoon, en de wachttijd was er nog wel, maar aanzienlijk korter dan in de reguliere rij. In sommige gevallen waren we zelfs na 5 minuten al aan de beurt, terwijl de wachtrij 35 a 45 minuten was. Maar we hebben ook bij 1 attractie 25 minuten gewacht omdat er veel mensen met een faciliteitenkaart stonden te wachten. Wel op een rustige plek waar ook stoelen stonden, dus prima. Gemiddeld waren we na ongeveer 10 minuten aan de beurt, op een doordeweekse dag met gemiddelde drukte in het park. Er mochten 3 mensen met hem mee, dus we konden met onze hele gezin zo veel meer genieten van dit dagje uit.

  18. Ik heb vorige jaar zomer er voor het eerst aan toegegeven en heb de kaart ingevuld en een rolstoel gehuurd.
    Ik ben fysiek beperkt met helaas een zenuwstelsels probleem alleen met parkeren mochten we wel halve wegen parkeren.
    Resultaat de dag begon al met pijn.
    Voor de rest met de rolstoel etc goed geregeld en hebben we een leuke dag gehad ik zag dat je nu ook een maand voor datum de stoel kan reserveren is dit in het ook in hoogseizoen het geval.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Filter bestemmingen:

Locatie
Locatie
Type
Type
Aanwezige hulpmiddelen
Aanwezige hulpmiddelen
Land
Land