Bellewaerde: Is er een voorrangspas voor mensen met autisme om wachtrijen te vermijden en hoe krijg ik het?

Voorrangspassen zijn voor kinderen en volwassenen met autisme vaak noodzakelijk om een aangenaam pretparkbezoek te garanderen. Wachtrijen gaan namelijk nog steeds gepaard met veel drukte en prikkels wat voor deze mensen tot veel stress kan leiden. In dit artikel kom je te weten of je in Bellewaerde gebruik kan maken van deze passen en wat de regels hiervan zijn.

Bellewaerde

Bellewaerde

Bellewaerde is een pretpark en dierenpark in Ieper. Het is een pretpark voor jong en oud waar veel aandacht besteed is aan de thematisering. Beleef een dag met de hele familie vol plezier, avontuur en spectaculaire ontdekkingen. Het park is geopend vanaf maart tot en met de herfstvakantie. Meer praktische informatie over dit pretpark kan je vinden op hun website.

Is er een voorrangspas in Bellewaerde?

Ja, het is mogelijk om een voorrangspas te verkrijgen in Bellewaerde voor mensen met autisme. Dit wordt uitgereikt in de vorm van een ACCESS’PASS.

Waar en hoe verkrijg ik een ACCESS'PASS?

Bezoekers met een beperking kunnen bij de Infostand aan Ingang Leeuw of Ingang Mexico een ACCESS-bandje ontvangen, op vertoon van een kaart voor bezoekers met een beperking, de European Disability Card of de Autipas. De bandjes zijn persoonlijk en alleen geldig op de aangegeven datum. De (hoofd)begeleider ontvangt een ander bandje en moet minstens 18 jaar oud zijn.

Wat is een ACCESS'PASS en wat zijn de regels?

De ACCESS’PASS biedt vergemakkelijkte toegang tot attracties via de uitgang, voor de bezoeker met een handicap en maximaal twee extra begeleiders. Deze toegang vervangt niet de reguliere wachttijd voor bijvoorbeeld de kassa’s, restaurants of shows. De bezoeker moet op het aangegeven tijdstip voor een tweede rit aanmelden, rekening houdend met drukte in het park.

De ACCESS’PASS is strikt persoonlijk en mag niet worden doorgegeven. Het geeft de mogelijkheid om buiten de wachtrijen te wachten, maar biedt geen voorrang voor het betreden van attracties. De hoofdbegeleider moet in dezelfde rij of wagon zitten als de bezoeker met een handicap. Onze medewerkers helpen met in- en uitstappen, maar mogen de gasten niet uit of in hun rolstoel tillen.

Heb jij zelf al eens gebruik gemaakt van deze ACCESS’PASS in Bellewaerde? Hoe heb je dit ervaren? Als je meer informatie wil over hoe jij jouw bezoek aan een pretpark kan overleven, klik dan zeker hier verder.

12 reacties

  1. Wij zijn een gezin met 3 kinderen en doordat de guest-pass voor max 4 personen is, bederft dit de pret, want kunnen we da attracties toch niet samen doen, valt er altijd iemand uit… dan toch weer frustraties…

    1. De overige personen kunnen toch aanschuiven via de gewone ingang en als deze aan het instapperron komen kan de resterende leden via de uitgang op de attractie, iedereen samen op de attractie dan.

  2. guest pass is vervangen door easy pass. Op bepaalde attracties mag je tot 3 keer gebruik maken van de easy pass. Op de populairste attracties mag je maar 1 of 2 keer gebruik maken van de easy pass. De medewerker van de attractie beslist het volgende moment waarop je gebruik kan maken van de easy pass op die attractie

  3. Vandaag naar bellewaerde geweest en op vertoon van disability card een pas gekregen. We konden met het gehele gezin de attracties doen. We ontvingen een kaart waarmee we niet in de wachtrij hoefden te staan. Was goed geregeld !

  4. Zeer autisme-onvriendelijk park.

    Autipas werd niet aanvaard.

    Mindervalidenbeleid is naar eigen zeggen alleen voor gasten met een beperkte mobiliteit. Wanneer men dan aangeeft dat er ook andere redenen zijn waarom wachtrijen moeilijk kunnen zijn voor gasten met een niet-fysieke beperking en het medisch attest voorlegt, geschreven door een gespecialiseerd arts, zoals door het park gevraagd, vinden ze altijd wel iets om op aan te merken op dat attest, zoals ouder dan 12 maanden (waar is dat goed voor? ASS is een permanente beperking). Ik hoor het al die attractieparken graag zeggen: “voor ons moet er dit op staat, voor ons dat… Vraag dat maar aan de arts die dit attest geschreven heeft, het is een kleine moeite om er dit of dat aan toe te voegen…” Ik kan u zeggen: die artsen denken daar anders over….

    Als je dan vraagt waar het attest wel aan moet voldoen om volgende keer beter voorbereid te zijn, wordt je afgesnauwd dat er niet wordt over gediscussieerd (je zou beginnen denken dat men helemaal niet wilt dat je van de service gebruik maakt, ook niet bij een volgend bezoek…). Als er dan een andere meer bereidwillige medewerker wil komen helpen door wat info voor ons op te schrijven wordt ze bijna tegen gehouden… Maak dat mee…

    Zeker voor iemand met ASS is dit een zeer stresserende manier om de dag te beginnen…

    Na verder geïnformeerd te hebben komt de aap uit de mouw…. Ze doen zo moeilijk omdat ze inderdaad willen dat zo weinig mogelijk bezoekers van deze service gebruik maken omdat er zogezegd de capaciteit niet voor is… Wel vreemd dat men dat in andere parken wel kan organiseren…

    Oftewel is er een beleid voor gasten met beperkingen oftewel is het er niet. Maar een beleid voor gasten met beperkingen en hier bezoekers met ASS van uitsluiten??? Nooit eerder gezien.

    Dat er geen uniform beleid is tussen alle verschillende parken onderling maakt het inderdaad niet eenvoudig en het is zeker geen uitzondering om bij een park te arriveren waarbij men vaststelt dat het medisch attest niet volledig aan de huisregels voldoet. Maar in andere parken helpt de aanvulling van een autipas dan of zoekt men mee naar een aanvaardbare oplossing, zo kwamen wij ooit in een park waar wij geen toegangsbandje kregen voor de wachtrijen omdat ons medisch attest niet aan alle huisregels voldeed. Maar men heeft dit toen opgelost door aan te geven dat als een van de begeleiders de gewone wachtrij deed, wij ons naar de mindervalideningang mochten begeven van zodra de wachtrij-begeleider bijna aan de beurt was.

  5. Vandaag voor de eerste maal gebruik kunnen maken van de easy pass met behulp van de EDC. Alles ging vlot. We waren met 2 volwassenen en 2 kinderen. Wel konden enkel onze zoon met ASS en ik hiervan gebruik maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Filter bestemmingen:

Locatie
Locatie
Type
Type
Aanwezige hulpmiddelen
Aanwezige hulpmiddelen
Land
Land