Wat is DPNA-assistentie?

DPNA-assistentie?! Misschien heb je deze term wel al eens horen vallen. Misschien is deze term voor jou helemaal nieuw! Toch dit vreemde woord een groot verschil maken voor jou op je volgende reis! Ben je benieuwd? Lees dan zeker verder in dit artikel en kom te weten hoe DPNA jouw reiservaring substantieel kan verbeteren!

Hoe is DPNA-assistentie tot stand gekomen?

De Europese Commissie stelde in 2006 een verordening waarin gesteld werd dat het verboden is voor luchtvaartmaatschappijen om reserveringen door of het instappen van passagiers te weigeren op basis van beperkte mobiliteit of een handicap. Ook moet aan passagiers op basis van deze verordening gratis bijstand worden gegarandeerd om hen in staat te stellen op gelijke voet met andere passagiers gebruik te maken van luchtvervoer.

Dit houdt dus in dat de luchtvaartmaatschappijen gratis hulp moeten verlenen aan mensen die bepaalde drempels ervaren bij het vliegen of het hele proces dat het vliegen voorafgaat. Dit kan bijvoorbeeld het boarden zijn, het doorlopen van de security en dergelijke meer. Ook mensen met autisme vallen binnen deze categorie. Zij hebben dus eveneens recht op gratis bijstand van de luchtvaartmaatschappij. Deze assistentie heet in hun geval DPNA-assistentie.

Maar wat is DPNA-assistentie nu?

De verschillende vormen van assistentie worden telkens geplaatst binnen een bepaalde categorie. Zo is er de BLND-assistentie voor personen die blind of slechtziend zijn, DEAF voor personen die volledig doof zijn en dergelijke meer. DPNA staat voor Disabled Passenger with intellectual or developmental disability Needing Assistance. Binnen deze categorie vallen ook de personen met autisme.

Hoe vraag ik DPNA-assistentie aan?

DPNA-assistentie vraag je steeds aan bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je zal vliegen. Dus niet bij de luchthaven zelf. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze assistentie licht wel bij de luchthavens. In het geval van Schiphol en Brussel wordt deze assistentie bijvoorbeeld uitgevoerd door Axxicom. DPNA-assistentie is echter een vrij grijze zone. Daarom is het zeer belangrijk om bij je aanvraag duidelijk aan te geven welke assistentie je wenst. Leg jouw specifieke situatie goed uit aan de medewerker, zodat hij/zij goed op de hoogte is van wat er precies gevraagd wordt. Elke persoon met autisme is immers uniek! Wens je de beste begeleiding, wees dan zelf ook zeer specifiek en leg uit wat je precies nodig hebt. Wil je meer weten over het aanvragen van deze DPNA-assistentie? Ga dan naar deze overzichtspagina.

Ik heb mijn DPNA-assistentie aangevraagd, wat nu?

Eens je jouw DPNA-assistentie hebt aangevraagd, zal je een bevestiging krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Vervolgens kan je normaal gezien verder bespreken wat je precies verwacht van begeleiding en waar je nood aan hebt. Eens het tijd is om effectief te vertrekken op reis, ben je best 2 uur op voorhand op de luchthaven. Je meldt je aan bij de Axxicombalie in de vertrekhal. Daar wordt jou een assistent(e) toegewezen die je naar het vliegtuig zal brengen. Hierdoor kan je gebruik maken van een aparte doorgang bij de security. Op die manier hoef je niet te wachten in de rij en zal alles veel vlotter gaan. De assistent brengt je vervolgens naar je gate. Daar krijg je de keuze of je als eerste op het vliegtuig wil stappen of als laatste. Eens je aan boord bent van het vliegtuig, zou je in principe niets meer moeten merken van de assistentie. Mocht je alsnog speciale wensen hebben, geef je dit ook best aan bij het aanvragen van je assistentie.

Onlangs maakte een jonge vrouw met autisme gebruik van deze speciale luchthavenassistentie bij haar vlucht vanuit Zaventem met Brussels Airlines. Wil je meer weten over haar ervaring? Lees dan zeker dit interessante artikel!

Heb je zelf al ervaring met het aanvragen van DPNA-assistentie? Wil je graag jouw verhaal delen? Stuur dan zeker een mailtje naar contact@toerismevoorautisme.be!

Leave a Reply